Smrt šesti kamarádů-horolezců, kteří podlehli povětrnostním podmínkám a omrzlinám na hoře Rasica v italských Alpách v roce 1935, vedla Vitali Bramaniho k vyvinutí podrážky, jež se stala ikonou nejen v turistickém, ale v celém obuvnickém průmyslu.
Staré cvočkové pohory s koženou podrážkou a lezecké boty s měkkou podrážkou horolezcům na hoře Rasica bohužel neposkytly dostatečnou izolaci proti vlhkosti a nejpravděpodobněji způsobily omrzliny a podchlazení. Pokud navíc podrážky zachytily vlhkost a poté zmrzly, nebyly bezpečné pro technické sestupy. I když to neznamenalo, že by horolezci museli nutně spadnout, v bezpečném sestupu jim zabraňovala výstroj.
Dnes zdolává světle žluté logo "Vibram" na podrážce vašich bot nejvyšší vrcholy světa. Vitali je sestavil ze dvou prvních písmen svého jména a prvních čtyř písmen svého příjmení a Američané je obvykle vyslovují nesprávně jako "Vibram" místo "Vííbram"
"Je to asi vůbec nejkopírovanější samostatné logo v dějinách," připustil Tony Post, prezident a výkonný předseda společnosti pro obchodní operace v USA, když byl zastižen na obchodní cestě v Číně, kde společnost vlastní jednu ze svých výrobních poboček.
Zatímco je toto vystouplé logo nejuznávanějším designem v horolezeckém a turistickém světě, jeho stopy zde nekončí. Vibramovy turistické a horolezecké podrážky mají své sourozence v průmyslovém sektoru, v policejních a hasičských jednotkách nebo v běžné obuvi. Italská společnost – stále soukromě řízená rodinou Bramani – dokonce poskytuje podrážky pro všechny vojenské🡕 oddíly.
Čím více času ve skutečnosti strávíte sledováním podrážek lidských bot, tím více Vibramů uvidíte. Společnost rovněž podráží snowboardové boty, cyklistické boty a mnohé jiné. Dokonce poslední modely sandálů značek The North Face nebo The Deep Creek, jež se objeví na začátku jara, jsou vybaveny Vibramem pro jeho trvanlivost, přilnavost a trakci.
Barry McGeough, jenž dohlíží nad obuvnickou produktovou línií The North Face, prohlašuje: "Vyrábějí skvělé produkty do přírody. Skutečně rozumí tomu, jakou výkonnost potřebuje vnější podrážka pro ideální kontakt s povrchem."
Klíčem pro zdokonalování podrážek, k porozumění "drážkovému jazyku", je Vibramům zkušený návrhářský tým. Jak poznamenává Post, tato skupina neustále experimentuje s návrhy a složením podrážek v laboratořích po celém světě. Jaká velikost a uspořádání drážkování poskytne horolezci nejlepší odraz při stoupání a nejefektivnější brzdu při sestupu? Jak má být podrážka nejlépe rýhována k odvádění vody v mokrém prostředí? Jak dosáhnout nejlepší přilnavosti v kamenitém prostředí?
K hodnocení návrhářů slouží vybraná skupina "nosičů – testerů", rozsetých po celé zeměkouli. Tito horolezci, horalové a turisté obvykle nalézají návrhy nových podrážek připojené k párům bot, jež se nečekaně objevují v jejich poštovních schránkách. Jakmile se však boty dostanou ze schránek ven, jsou testovány na náročných terénech, ať už jde o výstupy do hor nebo brouzdání v řekách.
"Provádíme terénní výzkum ve všech oblastech trhu," vysvětluje Post. "Všechno je navrženo z předem informovaného hlediska. Víme, že potřeby různých spotřebitelů se mohou radikálně lišit, je proto třeba pochopit a rozeznat jemné rozdíly."
Například: V roce 2005 zavedla společnost značkovou podrážku pro horolezce XSGrip, která je nejen o 30 procent přilnavější než dřívější návrhy, ale byla navíc zkonstruována s termální stabilitou, aby měla stejnou účinnost na sluncem rozpálené skále ve výšce 1000 metrů stejně jako na zastíněné skále ve sněhu ve výšce 3000 metrů.
"Uvědomili jsme si, že vzhledem k neustávající proměně světa i trhu musíme zajistit, aby naše značka stále odpovídala nárokům a potřebám našich konzumentů," říká Post.
A skutečně odpovídá. V roce 2001 byli Tony Post a Peter von Conta, který byl více než 15 let zkušeným obuvnickým návrhářem, pověřeni zavedením Vibramu do amerických obuvnických společností. Od roku 2001 přibylo více než 30 zákazníků v nových tržních oblastech .
Postupem času se Vibram "připletl" nejen ke psům, když dodával podrážky pro psí boty "Grip Treg" od Ruff Wear, ale usilovně směřoval rovněž k uvedení svého prvního finálního produktu na trhu – revolučního, a definitivně evolučního, FiveFingers (Pět Prstů).
Jde o samostatnou podrážku bez svírající boty, která má podobu pevné sandály s jednotlivými přihrádkami pro "zaparkování" vašich prstů na nohou. Poskytuje nadměrnou přilnavost a ochranu proti ostrým klackům nebo obroušeným kamenům na vodě nebo při pohybu kolem tábořiště po náročném výstupu. Ačkoli z výrobního hlediska představuje pouze zlomek 32 miliónů podrážek, které Vibram ročně vyprodukuje, FiveFingers zřetelně dokládá vůdčí postavení firmy ve svém oboru. Vibram se dokonce rozhodl prodávat tento výrobek samostatně a nehledat jiného distributora.
"Pro firmu vyrábějící komponenty je těžké vstoupit na trh s hotovými výrobky, ale FiveFingers byl tak odlišným produktem od čehokoli jiného," dodává Post, "že jsme se rozhodli představit jej sami. Je to dobrý způsob, jak efektivně předvést inovaci sortimentu."
Komentáře